Deltrening: Argumenterende tekster

Trenger elevene dine å øve på å skrive argumenterende tekster?

Under finner du setninger hentet fra et avsnitt i leserinnlegget «Mobilfrie skoler er bra for alle»  (lenke til leserinnlegget finner du nederst) av Ingvild Elise Østby (15). Bruk setningene fra avsnittet som utgangspunkt for å løse oppgavene. Nb.: En av setningene er opprinnelig en overskrift.

Setninger fra avsnittet:

«Uten vår elskede mobil kjeder vi oss.»
«Det kan stemme.»
«Men har man ikke godt av å kjede seg innimellom?»
«Vi blir stadig mer usosiale, det gjelder også på fritiden, fordi vi har mistet fantasien.»
«Ved å innføre mobilforbud på alle skoler, hjelper vi ungdom med avhengigheten som bør bli tatt mer alvorlig enn den i dag blir.»
«Noen mener at friminuttene er kjedeligere uten en mobil å trykke på. «
«Ta avhengighet på alvor!»

a. Hvilke setninger kan fungere som overskrifter?
b. Hvilke setninger kan fungere som påstander?
c. Hvilke setninger må være kommentarsetninger?
d. Er noen av setningene bygget opp slik at de må høre sammen? Hvilke og hvorfor?
e. Klarer du å sette sammen setningene slik at de bygger opp et avsnitt på en god måte? Nb.: En av setningene kan være en overskrift.
f. Sammenlign avsnittet du har skrevet med sidemannens (eller avsnittet i originalteksten). Ble avsnittene like? Hvis ikke – ble avsnittene like gode? Hvorfor/hvorfor ikke?

Her finner du originalteksten: (http://www.aftenposten.no/…/Mobilfrie-skoler-er-bra-for-all…)

Et lengre undervisningsopplegg om argumenterende tekster finner du her.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s