Verdensdagen for psykisk helse den 10. oktober

Lørdag 10. oktober er det verdensdagen for psykisk helse. Dette er et viktig tema mange synes det er vanskelig å snakke om. Heldigvis er det likevel mye åpenhet om dette, både i mediene og på blogger skrevet av ungdom. Blant annet har Aftenposten skrevet en egen sak om den nye trenden «semikolon» og hvorfor tusenvis har tatovert dette symbolet på kroppen: http://www.aftenposten.no/kultur/Derfor-har-tusenvis-av-mennesker-tatovert-et-semikolon-pa-kroppen-8103709.html

I anledning verdensdagen har vi satt sammen noen enkle oppgaver om psykisk helse. Kanskje kan de brukes som en inngang til temaet i klassen? I tillegg kan man diskutere betydningen av og normene for kommunikasjon på sosiale medier.

Oppgavene er utviklet av Charlotte S. Systad.

  1. Leserinnlegg om psykisk egenomsorg
    Hvorfor er det slik at man ofte er slemmere og mer kritisk til seg selv enn andre? Ville du kalt din beste venn lat, stygg eller dum? Hvordan kan man bli sin egen bestevenn og oppmuntre seg selv istedenfor å kritisere? Be elevene skrive et leserinnlegg hvor de tar for seg disse spørsmålene. Be gjerne elevene lese innlegget i Aftenposten før de begynner å skrive. Elevene kan også søke opp blogger der andre ungdom deler sine tanker om psykisk helse
  2. Artikkel om psykisk helse
    Hva er dårlig psykisk helse, og hvilke vonde tanker dukker gjerne opp da? Hva slags hjelp kan man få og hvilke hjelpetanker kan man bruke? Undersøk også hvor vanlig det er å ha depresjon eller angst. Skriv en artikkel om psykisk helse, hvor du tar for deg disse spørsmålene. Tips: Egenhjelp til god psykisk helse, hjelpehånden: http://www.ung.no/psykisk/selvhjelp/3187_Kaos_i_hodet_og_f%C3%B8lelser_som_koker.html
  3. Hva forteller elevenes innlegg i sosiale medier?
    Hva er de ti siste oppdateringene om elevene har skrevet om seg selv i sosiale medier? Lag en liste, og be elevene vurdere om de gir et riktig bilde av hvordan livet har vært den siste tiden. Hvilke negative ting skrev elevene ikke om? For eksempel forkjølelsen, prøven som gikk dårlig, krangelen med kjæresten osv. Spør om elevene har en normal, negativ erfaring den siste tiden som de tør å dele med klassen #jegerikkeperfektjegheller
  4. Å sette ord på følelser
    Vi får hele tiden høre at vi skal sette ord på følelsene våre, men kan elevene alle ord som beskriver følelser? La elevene komme med forslag, og skriv dem opp på tavla. Gi elevene en liste med disse ordene, og be dem skrive forklaring til ordene de kan, og slå opp ordene de ikke vet hva betyr. Gå igjennom ordene i plenum til slutt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s