Å se en sak fra flere sider

Den siste tiden har fraværsgrensen i videregående skole vært gjenstand for heftig debatt. Det finnes en rekke artikler og leserinnlegg om saken, og temaet engasjerer både elever og lærere. Vi har laget et lite undervisningsopplegg som trener elevene i å se en sak fra flere sider.  Undervisningsopplegget baserer seg på at elevene leser og arbeider med denne artikkelen. Det er nødvendig for elevene å lese teksten og se videosnuttene mer en en gang.

Tid: En eller to skoletimer (avhengig av hvor grundig du vil eleven skal jobbe med emnet).

  1. Noter ned alt du får vite om sakens bakgrunn.
    1. Hvordan var reglene om fravær før?
    2. Når ble fraværsgrensen fjernet, og hvorfor?
    3. Hvordan er praksis i dagens skole?
  2. Noter deg på hvilken side de ulike politikerne og Elevorganisasjonen (EO) stiller seg i denne saken (for eller mot en fraværsgrense på 10%).
  3. Noter ned de konkrete begrunnelsene som de ulike politikerne har for sitt syn. Hvordan begrunner:
    1. Audun Lysbakken (SV)
    2. Anders Tyvand (Krf)
    3. Iselin Nybø (V)
    4. Sylvia Linn (EO)
    5. Thorbjørn Røe Isacksen (H)
    6. Henrik Asheim (H)
  4. Intervju en eller to medelever og en eller to lærere ved din egen skole. Spør dem om deres syn på saken, og be om begrunnelser. Noter ned disse.
  5. Hva synes du selv om denne saken, og hvorfor? Grunngi hvilket syn på saken du støtter og hvilket syn du ikke støtter, og hvorfor.

 

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s