Eksamensforberedelser i norsk

Vi har fått Charlotte S. Systad, norsklærer ved Kuben vgs, til å utarbeide noen øvelser som kan hjelpe elevene med å forberede seg på eksamen.

Eksamensforberedelse: Gruppeframføring

For å repetere temaene elevene har hatt i år, kan du som lærer dele klassen i grupper som lager en kort presentasjon av ett tema hver. Deretter fremfører de for klassen, slik at klassen får en gjennomgang av temaene, samtidig som du har anledning til å gi en ekstra muntlig vurdering.

Et tips er å gi to elever rollene som eksaminator og sensor. På den måten øves elevene i å se etter hverandres kunnskaper, og gjør elevene bevisste hvilke spørsmål de kan tenkes å bli stilt i en muntlig eksamenssituasjon.

Eksamensforberedelse: Oversiktsskjema med cafédebatt

Lag et enkelt skjema med ulike temaer dere har vært igjennom i år. Det kan for eksempel være delt i litterære perioder, sjangere, virkemidler o.l.  Lag kolonner ved siden av som lar elevene utdype viktige fakta om disse områdene. Når elevene er ferdige å fylle inn, kan de møtes i små grupper og sammenligne skjemaene, og fylle inn det andre har skrevet inn for å supplere sitt eget. De kan også bli stokket om i nye grupper et par ganger, slik at alle får delt med alle.

Eksamensforberedelse: “Juksehefte”

Lag et “juksehefte” til elevene med eksempeltekster og oppskrifter for alle sjangre, kildehenvisning og virkemidler. Få elevene til å velge ut selv og stifte sammen til et hefte de kan ha med på eksamen.

Eksamensforberedelse: Gamle eksamensoppgaver

Gamle eksamensoppgaver kan være nyttige å trene på. Det kan være lurt å stykke opp oppgavene og jobbe bare med å lage ulike innledninger, overskrifter, disposisjon eller å bare trene på virkemidlene som passer for hver av oppgavene.

Eksamensforberedelse: Trivial Pursuit

Ta fargekopier av et TP-brett, og be elevene lage tre spørsmålskort hver med spørsmål til alle fargene, og skriv svarene på baksiden. Du velger hvilket tema fargene skal ha, slik som norrønt, virkemidler, retorikk, barokken osv. Når elevene har laget spørsmålskort, kan du lese igjennom for å kvalitetssikre svarene. La elevene spille spillet på vanlig måte, men husk terninger til brettene. For hvert rett svar, beholder de kortet. Når de har et rett svar for hver farge, kan de begynne å gå inn mot midten av spillebrettet.

Eksamensforberedelse: NRK

NRK skole har klipp fra mange ulike norskfaglige temaer. Hva med å se noen snutter som repetisjon? Du kan søke på emneord som ulike litterære perioder, kultur, forfattere og sjangere http://www.nrk.no/skole/

Eksamensforberedelse: Ordsky

Klassen kan oppsummere et tema sammen ved hjelp av en ordsky. Be elevene skrive opp noen stikkord til et eksamenstema, slik som forestillingen om det norske, kulturmøter, språk o.l. Læreren kan skrive inn ordene i en plenumsoppsummering, og skriver inn alt elevene sier som er relevant, selv om stikkordene har blitt sagt før. Ordskyen teller opp frekvensen av ordene som skrives inn, systematiserer og visualiserer. Her er en lenke til et slikt program: http://www.wordle.net/

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s