Undervisningstips: Les bedre!

Les bedre

Her finner du ulike igangsettingsoppgaver du kan bruke med elevene dine. Målet er at elevene på en enkel måte skal komme i gang med lesingen.

Undervisningsoppleggene er utarbeidet for Gyldendal av Charlotte Smith Systad, norsklærer ved Kuben vgs.

Før

Nøkkelsetninger
Tid: ca. 5 minutter

Velg en nøkkelsetning ut fra en tekst (skjønn/sak) som du har tenkt å lese sammen med elevene dine.
Skriv denne ned og del den ut til elevene dine. Be dem press-skrive assosiasjonene de får med utgangspunkt i denne setningen. Eleven kan alternativt snakke sammen om assosiasjonene sine to og to. Løft gjerne elevenes tanker opp til en klassesamtale før dere starter lesingen. Hvordan tolker elevene setningen? Har de like eller ulike assosiasjoner? Hva kan teksten handle om?

Innlevelse/se andres perspektiv
Tid: ca. 5 minutter

Velg deg ut en viktig karakter i teksten (skjønn/sak) elevene skal lese og lag et rollekort med utgangspunkt i denne personen. For eksempel “Øyvind, 45 år, arbeider i naturvernorganisasjon, opptatt av elbiler.” eller “Marit, 1. klasse på videregående, på fest, ulykkelig forelsket”. Be elevene innta rollen som denne karakteren og be dem skrive et
dagboksnotat der de skriver hva de tenker på.

Underveis

Dings
Tid: 5- 15 minutter

I denne oppgaven trener elevene på å se nytten av et presist språk.
Få tak i noen instruksjoner som er relevant for elevens programfag, og bytt så ut alle fagutrykk for redskap/materiale med ordet dings. Gi teksten til elevene og be dem lese teksten, før de forsøker å finne ut hva det egentlig skal stå.

Eksempel:

Start med å montere dingsen og trekk dingsene fra dings til dings. Om dingsene skal støpes inn,
kan man bruke dingser for å montere dingsene før støpingen. Etter støpingen kan dingsene kappes
eller sitte igjen i veggen.

Legg inn boligens dingser i betongarmeringen. Ta med litt ekstra slik at de rekker godt
frem til dingser eller dingser. Bruk dingser som også gir riktig avstand mellom dingsene.

Montér dingser på kaldt- og varmtvannsdingsene i dingsen. Bruk dings på
dingsen som også fungerer som merking av kV og VV før montasje av dings.

Dingsene skal klamres for hver meter. Ved bøy 90° skal det være 3 dingser (foran, midt i og etter).
Dette gjelder i bjelkelag og ved dingsetrekk i undertak.

Lesepuslespill
Tid: ca. 5 minutter

Denne oppgaven bevisstgjør elevene på at tekster har strukturer.
Klipp i stykker en kort fortelling i fire- fem biter.
Lag et sett med biter til hver gruppe eller hver elev. La elevene få pusle sammen tekststykket i riktig rekkefølge.
Snakk i plenum om hvorfor de er sikre på at det må være denne rekkefølgen.

Etter

1 Forklaringsstafett

Del klassen opp i grupper på 4 -5 elever. Del teksten dere nettopp har lest opp i mange biter. Be elevene sette seg i sirkel og gjenfortelle hver sin bit til hverandre med egne ord i tur og orden, helt til de har kommet gjennom hele
teksten.

2 Finne påstander
Tid: 5 minutter

Gjennom denne oppgaven får elevene trening i å begrunne tolkningen sin av en tekst.
Lag en påstand der du formulerer det du opplever som tekstens mest sentrale tema eller budskap (eks.: “Novellen handler om ulykkelig kjærlighet” eller “Artikkelen argumenterer for at staten fortsatt skal legge til rette for at mennesker skal velge elbil framfor biler som bruker fossilt drivstoff”). Be elevene skanne teksten i sikksakkbevegelser og merke setninger eller avsnitt der de opplever at denne påstanden blir støttet. Gjennomfør gjerne en samtale om dette med elevene i etterkant. Hvilke passasjer markerte de? Hvorfor?

3 Vurdere en tekst
Tid: 10 – 15 minutter (avhengig av vanskegrad og lengde på teksten)

Gjennom denne øvelsen får elevene trening i å vurdere tekst.
Be elevene gå sammen to og to. Den ene eleven får i oppgave å finne styrker ved teksten, den andre eleven får i
oppgave å finne svakheter ved teksten. Be elevene lese teksten og markere konkrete steder i teksten som de mener kan styrke eller støtte argumentene sine. Til slutt skal elevene diskutere kvalitetstrekk ved teksten. Er teksten god? Hva er tekstens svakheter?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s