Argumenterende tekster – leserinnlegg

Nettvaner og mobilbruk er et aktuelt tema, kanskje ikke minst i skolehverdagen. I dette leserinnlegget argumenterer Ingvild Elise Østby(15) for mobilfrie skoler. I undervisningsopplegget under vil elevene øves i:
  • å gjenkjenne trekk ved leserinnlegg som sjanger
  • å gjenkjenne ulike former for argumentasjon
  • å argumentere skriftlig eller muntlig
  • å bygge opp avsnitt i argumenterende tekster

http://www.aftenposten.no/meninger/sid/Mobilfrie-skoler-er-bra-for-alle-7781164.html

Sjangertrekk leserinnlegg:

Et leserinnlegg er ofte en kort og poengtert tekst, og er som regel kjennetegnet av at den har et tydelig budskap. Dette budskapet kommer ofte fram gjennom en tydelig overskrift, en klar påstand innledningsvis – og gjerne en appell eller tydelig konklusjon mot slutten.

Et avsnitt i en argumenterende tekst er ofte bygget opp på denne måten: Først kommer en påstand (temasetning), så blir påstanden forklart (kommentarsetninger). Noen ganger underbygges også påstanden av konkrete eksempler (bevis).

Oppgaver:

  1. Et leserinnlegg er en ofte kort og poengtert tekst. Studer «Mobilfrie skoler er bra for alle» (Aftenposten 11.11.2014)sin oppbygning. Studer bilder, bildetekster, overskrifter, innledning og avslutning. Holder denne teksten seg til leserinnleggets sjangertrekk? På hvilken måte?
  2. Et leserinnlegg taler ofte for eller imot en sak. Denne teksten taler for mobilforbud på skolene. Kan du finne positivt ladde ord som støtter et slikt budskap? Hvilke?
  3. I Panorama Vg1 side 23 kan du finne oversikt over ulike former for argumenter (flertallsargument, felleskapsargument, eksklusivitetsargument, analogiargument, generalisering).
  4. Kan du finne eksempler på disse argumentasjonsformene i teksten? Hvilke? Skriv ned konkrete eksempler.
  5. Hvorfor er disse argumentasjonsformene brukt?

Under finner du setninger hentet ut fra et avsnitt i teksten «Mobilfrie skoler er bra for alle». Klarer du å bygge avsnittet opp igjen på en god måte? Ikke kikk på originalteksten! Nb.: Avsnittet skal starte med en underoverskrift.


 

Uten vår elskede mobil kjeder vi oss.

Det kan stemme.

Men har man ikke godt av å kjede seg innimellom?

Vi blir stadig mer usosiale, det gjelder også på fritiden, fordi vi har mistet fantasien.

Ved å innføre mobilforbud på alle skoler, hjelper vi ungdom med avhengigheten som bør bli tatt mer alvorlig enn den blir i dag blir.

Noen mener at friminuttene er kjedeligere uten en mobil å trykke på.

Ta avhengighet på alvor!


  • Hvilke setninger kan fungere som overskrifter?
  • Hvilke setninger kan fungere som påstander?
  • Hvilke setninger må være kommentarsetninger?
  • Er noen av setningene bygget opp slik at de må høre sammen? Hvilke og hvorfor?
  • Sammenlign avsnittet du har skrevet med sidemannens (eller avsnittet i originalteksten). Ble avsnittene like? Hvis ikke – ble avsnittene like gode? Hvorfor/hvorfor ikke?
  1. Er du enig med Ingvild Elise Østby? Hvis ja, skriv en støttende påstand. Hvis nei, skriv et motargument. Etter påstanden, skal du begrunne gjennom utdypning (kommentarsetninger) og et konkret eksempel. «Jeg er enig/uenig med Ingvild Elise Østby i at mobiltelefoner på skolen bør forbys. Dette fordi…. På min skole er det vanlig at….
  2. Skriv et debattinnlegg der du argumenterer mot Ingvild Elise Østbys påstander. Ta tak i de påstandene Østby framsetter og motsi dem. Bruk ulike argumentasjonsformer bevisst.
 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s