Episke tekster

Etter årsplanen som følger Panorama Vg1, så er elevene nå i gang med å fordype seg i skjønnlitteraturens verden. Her finner du et opplegg som du kan bruke som en inngang til emnet «episke tekster». Opplegget er inspirert av Gro Dahle, Kjersti Wold og Norunn Askeland: Skrivekurs for skrivelystne, 1994.

Tid:

2 X 45 minutter

Mål for elevene:

  • Begrepene «fiksjonslitteratur» og «episk diktning»
  • Positivt møte med episke tekster
  • Skrive fiktivt og episk

Fra Panorama Vg1:

  • Panorama Vg1 side 38 -51
  • Videoklipp side 40 i Panorama Smartbok/Panorama ressursbank
  • «Fyrstikkguten» side 282

1. økt

Se videoklippet på side 40 i Panorama Vg1, et intervju med forfatteren Harald Rosenløw Eeg. Videoklippet finnes også i Panoramas ressursbank.

Hva sier Harald Rosenløw Eeg om det å dikte? Hvorfor dikter han? Hvilke grep bruker han?

Be elevene finne fram et bilde på mobiltelefonen sin fra eget liv. Be dem å skrive ut fra bildet. (Om elevene ikke har et egnet bilde på telefonen, kan du be dem ta ett. Bestem gjerne noen kriterier for bildet på forhånd (at det skal være minst en person tilstede, det skal inneholde minst en gjenstand osv.)

  • Be elevene beskrive det de ser så nøyaktig som mulig (hvem er med, hvor er ting plassert, hvordan ser personer og gjenstander ut)
  • Be elevene beskrive et objekt i bildet så inngående som mulig (hvordan er formen på objektet, hvor stort eller lite er objektet, hvilken eller hvilke farger har det, hvilken forfatning er det i, hva kan det brukes til?)
  • Be elevene beskrive det som er i bildet, men som man ikke kan se (lukter, lyder, temperatur, stemning)
  • Be elevene bruke dette bildet/denne situasjonen som et utgangspunkt for en hendelse som ikke har skjedd. Hendelsen endrer stemningen i situasjonen. (Noen kommer, noen går, noen sier noe, noen svarer, noe skjer…)

Be elevene reflektere rundt endringen i teksten mellom punkt 3 og 4. Hva skjer her? Innfør termene fakta og fiksjon. Reflekter rundt følgende: Hva trenger vi de to kategoriene tekster til? Og – er det vanntette skott mellom dem?

2. økt

Les en kort episk tekst sammen, for eksempel «Fyrstikkguten» av Frode Grytten side 282 i Panorama Vg1, eller se en kortfilm, for eksempel «Søndagsmiddag» av Bent Hamer (Finnes på DVD-en Norsk Stil).

Be elevene notere seg ned minst tre setninger som starter med «Hvorfor»/»Hva» når de ser filmen eller leser teksten, ting de synes er rart og som de tror kan bety noe mer – for eksempel:

  • «Hvorfor blir novembervinden beskrevet som en ulveflokk?»
  • «Hvorfor er det ingen som sier noe i «Søndagsmiddag»?»

Bruk disse spørsmålene som et utgangspunkt til en litterær samtale om det de har lest eller sett, og til en samtale om fiksjonslitteraturens og episke teksters funksjon og formål.

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s