Fortelling

OPPGAVER TIL FORTELLING:

Oppgave 1 – Friskriving (5 minutter)

(Inspirert av Kjersti Wold)

Tanken bak denne oppgaven er at elevene skal varme opp for skriving og senke terskelen for å produsere tekst. I denne oppgaven skal elevene gjøres oppmerksomme på at det de skriver ikke skal rettes, vurderes, leses opp eller på noe annen måte bli sett av andre.

  • Gi instruksjonen at de skal skrive så mye de kan om et ord i to minutter (øk til tre eller fire minutter hvis du tror at dine elever kan skrive så lenge).  Det er ikke viktig hva de skriver, bare de skriver. De kan ikke stoppe å skrive i løpet av den tiden.
  • Gjør oppgaven konkurransepreget ved å holde ordet gjemt for dem på baksiden av et ark, og sett dem i gang med: ”Klar, ferdig, gå!”
  • Ordet skal være hverdagslig, slik som godteri, klær, vinter osv.
  • Hvis elevene er svake, sier du at de kan skrive ordet du har gitt dem om og om igjen, til de kommer på noe annet å skrive.
  • Oppgaven kan varieres ved å gi elevene starten på en setning, og da skriver de denne starten hver gang de står fast.

Oppgave 2 – Skrivestafett (5 -15 minutter)

Denne oppgaven skal gjøre skriving og lesing lystbetont og lekpreget.

  • Del opp en fortelling i enkle setninger og skriv hver setning på et eget ark.
  • Del inn klassen i to lag.
  • Heng to A3 ark på den ene siden av klasserommet og still opp de to lagene på midten av klasserommet.
  • Still deg selv på motsatt side.
  • Elevene som er først på sitt lag må nå løpe til deg for å lese en setning, og deretter løpe til den andre siden og skrive ned setningen på arket til sitt lag.
  • Når de har gjort dette, veksler de med nestemann.
  • Laget som er først ferdig vinner, og må lese opp den sammenhengende teksten fra sitt ark.

Eksempel på tekst som kan brukes:

Æsops fabel:
« Ulven kommer! Ulven kommer!»

DET VAR ENGANG en gjetergutt som voktet sauene for folk i landsbyen. Hver morgen samlet han sammen sauene og drev dem ut på beite, hver kveld samlet han dem igjen, og drev dem tilbake til landsbyen.

Noen dager kunne det være fint der oppe i fjellskråningen, og tiden gikk fort, men andre dager kjedet han seg, og tiden falt lang, fordi han ikke hadde annet å gjøre enn å se på sauene som gikk der og gresset fra morgen til kveld.

En dag fant han på noe å more seg med: «Ulven kommer! Ulven kommer! » ropte han av full hals. «Det er en ulv som vil ta sauene! »

Folk i landsbyen slapp alt de hadde i hendene og kom løpende alt de orket for å jage bort ulven. Men så var det jo ingen ulv; de fant bare gjetergutten som lo så tårene trillet da han fikk se de sinte, røde fjesene.

Gjetergutten prøvde det samme påfunnet både èn gang til og flere ganger, og hver gang kom folkene opp fra landsbyen for å hjelpe ham mot ulven. Men så, sent en vinterkveld, nettopp som gutten skulle til å samle sauene for hjemturen, kom ulven virkelig. Han merket det først på sauene, som med ett ble så urolige og gav seg til å breke. Og like efter kunne han skimte en lang, grå skygge som nærmet seg flokken gjennom halvmørket. Nå var gutten ordentlig redd, for ulven så stor og farlig ut, og han hadde bare gjeterstaven sin å slåss med. Han begynte å rope sa høyt han kunne: «Ulven kommer! Ulven kommer! Det er en ulv som vil ta sauene!» Men denne gang kom det ingen folk løpende fra landsbyen for å hjelpe ham. En og annen så opp da de hørte ropene, men de fleste ristet bare på hodet og sa til hverandre: “Nei, den gar ikke lenger! Han har narret oss med det der en gang for mye!”

Før gutten klarte å hente hjelp, hadde ulven tatt hele saueflokken.

Ingen vil tro en løgnhals – selv når han taler sant.

 

Oppgave 3 – Heldigvis – uheldigvis (5-15 minutter)

(Inspirert av Kjersti Wold)

Denne oppgaven øver elevene på å bygge opp spenning.

Del ut et ark med innledningen: ”Det var starten på en veldig spennende dag. Kristian hadde akkurat stått opp.” Videre på arket skal linjene under stå, men ha gjerne flere blanke linjer mellom om elevene klarer å skrive lengre. La elevene fylle ut arket.

Heldigvis____________________________________________________________________

men uheldigvis___________________________________________________________________

Men heldigvis____________________________________________________________________

men uheldigvis___________________________________________________________________

Men heldigvis____________________________________________________________________

men uheldigvis___________________________________________________________________

Men heldigvis____________________________________________________________________

Oppgave 4 – Lesepuslespill (5 minutter)

(Inspirert av Lesesenteret)

Denne oppgaven bevisstgjør elevene på at tekster har strukturer med innledning, hoveddel og avslutning.

  • Klipp i stykker en kort fortelling i fire- fem biter.
  • Lag et sett med biter til hver gruppe eller hver elev.
  • La elevene få pusle sammen tekststykket i riktig rekkefølge. Snakk i plenum om hvorfor de er sikre på at det må være denne rekkefølgen.

Eksempel på fortelling som kan brukes:

Fra Æsops fabler: ”En far, en sønn og et esel”

En mann gikk ut sammen med sønnen sin og kjøpte et esel. De var glade og fornøyde begge to der de gikk og trakk dyret med seg. Så kom en bonde ridende på hesten sin og han ropte: «Dere er to dumminger! Tenk å gå på bena! Ihvertfall kunne én av dere ri på eselet!»

Sønnen sa: «Mannen har jo rett. Sett deg opp på eselet du, far.» Jo, faren satte seg på eselet og så ruslet de videre. Så kom en kone forbi. Hun ristet på hodet og sa: «Du er ikke en snill far! Der sitter du og rir og lar den svake lille sønnen din gå!»

Faren steg ned han og lot sønnen ri på eselet. To gamle gubber kom forbi på veien og de sa til hverandre: «Se på den unge friske fyren, han lar den gamle faren sin gå der å traske!»

Vel, da satte faren seg opp på eselet bak sønnen. Nå var de to på eselryggen. Deretter møtte de en ung jente som så på dem og sa: «Fy for en skam! Tenk å la det vesle dyret bære to store tunge mannfolk. Hvis det hadde vært rettferdighet til, så hadde dere to båret det stakkars dyret!»

Hva skulle de gjøre nå mon tro? Jo, de surret føttene sammen på eselet og så stakk de en stang igjennom og løftet eselet opp og bar det.

Hvor lenge de bar eselet og hvor lang vei de hadde å gå, er det ingen som vet for ingen har skrevet det opp og fortalt det.

Oppgave 5 – Hvem er jeg? (10 – 30 minutter)

Denne oppgaven øver elevene i å skildre og ta andres perspektiv. Dette er en oppgave som passer for en utadvendt klasse hvor elevene ikke er redde for å fremføre.

  • Del ut lapper med roller på.
  • Deretter skal elevene enkeltvis opp foran klassen for å fortelle hvem de er.  Det er ikke lov å nevne navn på mennesker eller tittel, men ellers kan de skildre hvilke arbeidsoppgaver de har, hvor de er i verden, hvordan de ser ut og hva de liker osv.
  • Modellér for elevene ved å være en av rollene først.
  • Rektor
  • 50 Cent
  • Mamma
  • USAs president
  • Madonna
  • En brannmann
  • Robin Hood
  • En vampyr
  • Kong Harald
  • Meg selv
  • En fisker

Roller:

  • Rektor
  • 50 Cent
  • Mamma
  • USAs president
  • Madonna
  • En brannmann
  • Robin Hood
  • En vampyr
  • Kong Harald
  • Meg selv
  • En fisker

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s