Kreativ skriving av saktekster: Enquête

sakstekster

Enquête

Til læreren: Dette er en oppgave som lærer eleven å intervjue og samle konkret informasjon. Eleven innsamler data i friminuttene eller i fritiden og skriver oppgaven ferdig i timen. Varighet (i klasserommet) 30- 45 minutter.

Til eleven. Du skal lage en enquête der du intervjuer fem personer om deres guilty pleasure.

  1. Sett deg inn i sjangeren, hva er en enquête? Finn frem konkrete eksempler i aviser.
  2. Velg deg ut hvem du vil intervjue blant venner og familie. Det er vanlig at folk ikke er anonyme i enquêter, men i dette tilfellet kan intervjuobjektene dine få fiktive navn hvis de foretrekker det.
  3. Vær spesifikk i utspørringen din. Hvis personen du intervjuer for eksempel har som guilty pleasure å se på klissete såpeoperaer, så spør du hvilke serier vedkommende ser på, når på døgnet de sendes og hva som spesielt kjennetegner serien(e). Få også personen til å uttale seg om hvorfor han eller hun mener at dette har blitt en guilty pleasure. For eksempel. «Det hjelper på selvforglemmelsen, men jeg føler meg helt elendig etter et par timer foran skjermen.» Alternativt. «Jeg føler at livet mitt ikke er så aller verst når jeg ser de tåpelige kranglene i såpeverdenen.»)
  4. Du samler de ulike uttalelsene i fem avdelinger i enquêten, og passer på at du har et variert språk og innhold, slik at de fem personene ikke blir for like hverandre.Opplegget er laget av Kjersti Wold for Gyldendal Undervisning. Les mer om Kjersti på hennes hjemmeside

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s