Kreativ skriving av saktekster: Sant eller usant

sakstekster

Til læreren: Dette er en oppgave hvor eleven får erfaring med å underbygge eller undergrave påstander ved hjelp av faktaopplysninger eller egenerfaring. Oppgaven kan for eksempel starte med at klassen har en idémyldring, hvor utbredte påstander og meningsutsagn blir skrevet opp på tavla. Deretter får elevene velge seg én eller to påstander å jobbe videre med. Alternativt kan de bruke: Jenter er flinkere enn gutter på skolen. Eller; Norge er et fremmedfiendtlig land.

Oppgavens varighet: 15 – 30 minutter.

Til eleven. Denne oppgaven vil gi deg viktig trening med tanke på oppgaveskriving i høyere utdannelse. I de fleste fag vil du måtte underbygge påstandene dine. Det skjer gjerne ved hjelp av faktaopplysninger, men i noen fag (for eksempel innen humaniora) vil argumentasjon basert på egenerfaring eller egenrefleksjon også bli akseptert.

  1. Bekreft eller avkreft Jenter er flinkere enn gutter på skolen. Er det riktig? Har jenter høyere karaktersnitt enn gutter og gjelder dette for alle trinn og alle fag? Hvor finner du statistiske undersøkelser som underbygger eller punkterer denne påstanden? Søk på nettet etter artikler som tar opp temaet, og let etter sitater du kan bruke til å styrke eller svekke påstanden.
  2. Ta utgangspunkt i påstanden Norge er et fremmedfiendtlig land og gjengi en episode du selv har opplevd som bekrefter eller avkrefter dette. Du skriver hva som skjedde, og hendelsen vil da fungere som show, don´t tell ved at du vil illustrere noe i praksis. Det kan være en hendelse/episode som forteller om toleranse og inkludering, eller motsatt, en hendelse som viser nordmenns fremmedfiendtlighet. Tror kanskje også her at det kan være lurt med et konkret eksempel på hva vise ikke fortelle innebærer i praksis.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s