Oppgave 1- Seksordsnovelle (10 minutter)
I denne oppgaven kan elevene forsøke å si mye med få ord, slik art de lærer å uttrykke seg presist.
- Gi elevene denne oppgaven: Noen påstår at en historie kan skrives med få ord, selv store og dramatiske hendelser, for eksempel: ”Ubrukt barnevogn til salgs.”
- Les noen seksordsnoveller på denne lenken og forsøk å lage en selv.
http://www.aftenposten.no/amagasinet/Alt-kan-sies-med-seks-ord-6589649.html
Oppgave 2- Hale ut spenning (10 minutter)
I denne oppgaven kan elevene lære å trekke ut spenningen og ikke avsløre det dramatiske med en gang.
- Gi elevene oppgaven under og be dem skrive det ned.
- Tenk deg en historie hvor en jente er i ferd med å bli skremt av en ukjent person. De er inne i en mørk kjeller, hun kan ikke se så mye, men hører at det er noen der. Skriv avsnittet før han avslører seg som den hyggelige naboen, hvor du beskriver hva hun ser, føler, lukter og hører.
- La utvalgte elever lese opp sine skildringer for klassen
Oppgave 3- Skildre en følelse (10 minutter)
Med denne oppgaven trener elevene på å skildre omgivelsene, følelser og tanker, og på den måten forklare en hendelse.
- Be elevene gå sammen i par og gi dem oppgaven under.
- Tenk på det fineste minnet du har. Prøv å fortelle hvordan du kjente deg, hvor du var, hva du tenkte og hva du hadde på deg. La den andre gjette hva som skjedde i ditt minne som gjorde det så fint.
Oppgave 4- Perspektivskifte (30 minutter)
I denne oppgaven trener elevene på å bruke ulike synsvinkler.
- Be elevene om å skrive en tredelt tekst hvor de beskriver sin første dag på skolen fra sitt perspektiv, lærerens perspektiv og til sist fra en autoral synsvinkel. En autoral synsvinkel er hvor en fortellerstemme er allvitende og kan skrive om alle personenes handlinger, tanker og følelser.