Skriv bedre! (Øvelser)

Oppleggene finner du også i heftet «Skriv bedre!». Undervisningsoppleggene er utarbeidet for Gyldendal av Charlotte Smith Systad, norsklærer ved Kuben vgs.

SKRIV BEDRE

Fortelling

1 Friskriving
Tid: Ca. 5 minutter

I denne oppgaven vil elevene varme opp for skriving og senke terskelen for å produsere tekst.
Elevene bør gjøres oppmerksomme på at det de skriver ikke skal rettes, vurderes, leses opp eller på noe annen måte bli sett av andre. Gi instruksjonen at de skal skrive så mye de kan om et ord i to minutter (øk til tre eller fire minutter hvis du tror at dine elever kan skrive så lenge).  Det er ikke viktig hva de skriver, bare de skriver. De kan ikke stoppe å skrive i løpet av denne tiden. Gjør oppgaven konkurransepreget ved å holde ordet gjemt for dem på
baksiden av et ark, og sett dem i gang med: ”Klar, ferdig, gå!”

Ordet skal være hverdagslig, slik som godteri, klær, vinter osv. Hvis elevene er svake, sier du at de kan skrive ordet du har gitt dem om og om igjen, til de kommer på noe annet å skrive. Oppgaven kan varieres ved å gi elevene starten på en setning. Da skriver de denne starten hver gang de står fast.

2 Skrivestafett
Tid: 5-15 minutter

Denne oppgaven har som mål å gjøre skriving og lesing lystbetont og lekpreget.
Del opp en fortelling i enkle setninger og skriv hver setning på et eget ark. Del inn klassen i to lag. Heng to A3 ark på den ene siden av klasserommet og still opp de to lagene på midten av klasserommet. Still deg selv på motsatt side. Elevene som er først på sitt lag må nå løpe til deg for å lese en setning, og deretter løpe til den andre siden og skrive ned setningen på arket til sitt lag. Når de har gjort dette, veksler de med nestemann. Laget som er først ferdig vinner, og må lese opp den sammenhengende teksten fra sitt ark.

Novelle

1 Hale ut spenningen
Tid: ca. 10 minutter

I denne oppgaven vil elevene lære å trekke ut spenningen og ikke avsløre det dramatiske med en gang.

Gi elevene oppgaven under og be dem skrive den ned.
Tenk deg en historie hvor en jente er i ferd med å bli overfalt og drept av en mann. De er inne i en mørk kjeller, hun kan ikke se så mye, men hører at det er noen der. Skriv avsnittet før han angriper, hvor du beskriver hva hun ser, føler, lukter og hører.

2 Perspektivskifte
Tid: ca. 30 minutter

I denne oppgaven trener elevene på å bruke ulike synsvinkler.
Be elevene om å skrive en tredelt tekst hvor de beskriver sin første dag på skolen fra sitt perspektiv, lærerens perspektiv og til sist fra en autoral synsvinkel.

Lyrikk

SMS
Tid: ca. 5 minutter

Her bruker elevene et medium og et språk de er komfortable
med til å utforske rim og rytme. Lag et dikt med rim på telefonen din og send som sms til en annen om du vil.
Bruk gjerne sms-språk som symboler: J og forkortelser: GID.

Artikkel

1 For og imot
Tid: ca. 10 minutter

Denne øvelsen vil trene elevene i å se saken fra to sider.
Be elevene lage lister med en kolonne for og en kolonne imot. Gi dem et tema, for eksempel sjokolade, nynorsk,
lekser, 18 års aldersgrense på øl, russetid, Facebook etc. Be dem skrive ned tre positive og tre negative aspekter ved hvert tema.

2 Lyver du?
Tid: ca. 10 minutter

Denne oppgaven har som mål å gi elevene økt forståelse for kildebruk og troverdighet.
Be hver elev forberede fem fakta om et produkt, for eksempel matolje, lavkarbobrød, Fjordland etc.
Tre av faktaene skal være sanne, og de to andre fabrikerte, men troverdig. Be elevene oppgi kilder til alle faktaene. Noen kilder må da være fabrikert også. Be elevene bytte med sidemannen, som så må gjette hvilke som er sanne. Be deretter elevene sjekke kildene og se om de klarte å se hva som var fakta.
Leserinnlegg

Svar på tiltale
Tid: ca. 10 minutter

I denne oppgaven trener elevene på å argumentere mot et standpunkt uten å være uhøflige og upassende.
Skriv om disse uttrykkene slik at de blir høflige og saklige:

Du er jo helt tett i pappen når du skriver det tullet der!
Jeg tror du må være helt fjern hvis du virkelig tror på det du skriver.
Har du ikke noe annet å bruke tiden på, når du kaster bort så mye tid på å skrive søppel.
Hvis du ikke klarer å se saken fra den andre siden, må du være blind, døv og hjerneskadet.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s