Bli-kjent-stafett med norskfaglig vri

I dette oppstartsopplegget er det viktigste målet å etablere en god stemning i klasserommet og at elevene skal bli kjent med hverandre. I tillegg er noen av spørsmålene knyttet til norskfaglige emner. Du må selvsagt gjerne endre spørsmålene etter eget ønske.

Tidsramme: 30 minutter

Last ned spørsmålsark til stafett: Bli kjent stafett (docx)

Instruksjon:

  1. I dette opplegget kan du dele klassen inn i lag på to og to. Det kan være lurt å prøve å koble elever som ikke kjenner hverandre så godt sammen.
  2. Elevene får utdelt en liste over spørsmål som de skal finne svaret på. Svarene kan de utelukkende få gjennom å oppsøke andre elever i klassen og intervjue dem.
  3. Elevene må på enkelte av spørsmålene ta seg noe tid for å vurdere svarene de får. De må av og til bruke skjønn.
  4. Den gruppa som har funnet svaret på alle spørsmålene sine først, og som i tillegg har flest svar riktig, har vunnet.
  5. For å kåre en vinner, er det lettest (og mest underholdende) å gå gjennom svarene og diskutere hvorvidt svarene er riktige eller ikke i fellesskap. På mange av spørsmålene vet elevene selv best svaret. Sett derfor av god nok tid til denne delen av opplegget.
  6. NB: Det kan i enkelte tilfeller være flere riktige personer pr. svar. Da er det de elevene som har funnet fram til flest riktige som får poeng. Og – på de spørsmålene der elevene må bruke skjønn for å finne svarene, må du som lærer være delaktig i vurderingen.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s