Undervisningstips: Uttrykk deg bedre muntlig!

Bedre muntlig

Her finner du ulike igangsettingsoppgaver du kan bruke med elevene dine. Målet er at elevene på en enkel måte skal arbeide med muntlige ferdigheter.

Undervisningsoppleggene er utarbeidet for Gyldendal av Charlotte Smith Systad, norsklærer ved Kuben vgs.

Å innta en rolle

1 Hvem er jeg?
Tid: 10-30 minutter

Denne oppgaven øver elevene i å skildre og å ta andres perspektiv.
Del ut lapper med roller. Så skal elevene enkeltvis fortelle hvem de er.  Det er ikke lov å nevne navn på mennesker eller tittel, men ellers kan de skildre hvilke arbeidsoppgaver de har, hvor de er i verden, hvordan de ser ut, hva de liker osv. Modellér for elevene ved å være en av rollene først.

Roller:
Rektor, 50 Cent, mamma, USAs president, Rihanna, en brannmann, Robin Hood, en vampyr,
Kong Harald, meg selv, en fisker

2 Historie med ulike roller
Tid: 15-45 minutter

Denne oppgaven bevisstgjør eleven på begreper som roller, avsender, mottaker og budskap/innhold.
Les teksten under for elevene, og del deretter ut teksten og de ulike rollene. Elevene kan jobbe i par, og hver elev
velger seg en rolle han eller hun skal spille for den andre. Om det er mer tid, kan elevene gå sammen med et annet par og spille nye roller for hverandre. Du kan eventuelt la elevene fremføre for klassen istedenfor å bytte roller.

Mats på 18 år har akkurat fått ”lappen” og kjører mye rundt med vennene sine. En dag er han grei og kjører kameraten Torstein (17 år), Torsteins kjæreste Merete (17 år) og Meretes lillesøster Emma (14 år) på fest. Han har egentlig planer om å dra hjem for å lese til eksamen selv, men når de kommer fram på festen, blir fristelsen for stor. Mats blir med inn, får en øl i hånda, og snart har han glemt hele bilen. Etter noen timer kommer Merete og ber ham kjøre dem hjem fordi lillesøsteren hennes, Emma, har drukket for mye og kaster opp. Mats sier at han ikke kan kjøre, for han har drukket en del også. Merete maser og Emma står framoverbøyd ved siden av henne. Torstein kommer også og blander seg i diskusjonen. Han mener det umulig kan være så farlig, for det er ikke så langt og Mats er jo ikke egentlig full. Til slutt blir Mats overtalt og sier at han kan kjøre og alle setter seg i bilen. Torstein kjører hjemover så forsiktig han kan, for han er tross alt ganske fornuftig. I det siste veikrysset, rett før de er hjemme hos Merete og Emma, går det galt. Torstein kjører ut i veien uten å se traileren som kommer fra venstre.  Mats og Emma blir drept momentant, og de tre andre blir hardt skadet.

Fortell historien som om du er en politimann som snakker med en journalist på
stedet hvor ulykken skjedde en time tidligere.
Fortell historien som om du er Torstein som forklarer deg til en politimann i avhør.
Fortell historien som om du er Merete som snakker med mammaen og pappaen
din for første gang etter ulykken.
Fortell historien som om du var læreren på skolen som skal informere de
andre elevene i klassen om dødsfallene.
Fortell historien som om du er en nyhetsoppleser som forteller det til en
tv-seer som sitter hjemme i sofaen.
Fortell historien som om du var presten/politimannen som forteller
Mats sin mamma og pappa om ulykken.
Fortell historien som om du er ambulansearbeideren som har kjørt med
Merete inn til sykehuset der akuttlegen tar dere i mot.
Fortell historien som om du er kona/mannen i huset rett ved der ulykken skjedde og
du snakker med en venninne/venn dagen etter.
Å skildre en følelse

Å skildre en følelse
Tid: ca. 10 minutter

Med denne oppgaven trener elevene på å skildre omgivelsene, følelser og tanker,
og på den måten forklare en hendelse.
Be elevene gå sammen i par og gi dem oppgaven under.
Tenk på det fineste minnet du har. Prøv å fortelle hvordan du kjente deg, hvor du var,
hva du tenkte og hva du hadde på deg. La den andre gjette hva som skjedde i ditt minne som gjorde det så fint.

Å snakke med innlevelse

1 Å snakke med innlevelse
Tid: ca. 10 minutter

Denne øvelsen vil gi elevene trening i å snakke med innlevelse når de fremfører.
Be elevene fremføre teksten under, men med ulike følelser som utgangspunkt. Gi hver elev en følelse, for eksempel sur, sint, rasende, glad, ekstatisk, trist, fortvilet, hysterisk, trøtt, forvirret, oppgitt osv. Be de andre elevene gjette hvilken følelse som er uttrykt.
”Jeg kan ikke spise opp denne maten, jeg orker ikke. Jeg er mett”

2 Mimeleken
Tid: ca. 20 minutter

Denne oppgaven kan gi elevene trening i å stå foran klassen og bruke kroppen som kommunikasjonsverktøy.
Lag lapper med ulike yrker eller gjøremål. Hvis elevene er faglig sterke, kan det være hele uttrykk, ordtak eller
setninger. Be en frivillig trekke en lapp, mime innholdet og la den som gjetter riktig komme opp og trekke en
ny lapp osv.

Å argumentere

Fordi jeg fortjener det
Tid: ca. 10 minutter

Denne oppgaven kan øve elevene i å argumentere.
Del klassen inn i grupper på tre og tre. Gi hver gruppe en sjokolade. De skal nå på rundgang komme med argumenter for hvorfor akkurat de skal ha sjokoladen. Be elevene være sannferdige, men huske på etos, logos og patos. Etter noen minutter stopper diskusjonen og elevene i gruppa skal skrive opp på en lapp hvem i gruppa som fortjener sjokoladen. Ingen kan stemme på seg selv. Om alle stemmer på hverandre i en gruppe, kan gruppa dele den i tre.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s