Det tar ikke lang tid før et barn begynner å uttrykke egne meninger, men det tar desto lengre tid å utvikle god argumentasjonsteknikk og lære seg å skille mellom sjangre og språk i ulike argumenterende tekster. Her er noen oppgaver som kan varme elevene opp før en økt med debatt eller skriving av leserinnlegg (se oppgave 4).
Oppgave 1- Å ta et standpunkt (10 minutter)
Denne oppgaven trener elevene i å vurdere raskt og ta et standpunkt ved hjelp av enkle og ukompliserte temaer.
- Be elevene stille seg på rekke.
- Stå foran dem og be dem gå til den siden du markerer med høyre og venstre hånd, samtidig som du gir et alternativ.
- Presiser at de ikke trenger å begrunne valgene sine, men at de skal velge umiddelbart.
- Eksempel: Is eller sjokolade, hip hop eller pop, Facebook eller Skype, lørdag eller søndag, McDonalds eller Burgerking osv.
Oppgave 2- Kjør debatt (10 minutter)
Denne oppgaven trener elevene i å argumentere for et standpunkt ved hjelp av et ukomplisert tema.
- Be elevene dele seg i to grupper ut i fra hvilken matrett de liker best, pizza eller kebab.
- De som liker pizza best på en side og de som liker kebab best på den andre siden.
- Be elevene argumentere muntlig for hvorfor sin matrett er bedre enn den andre. Kjør debatt.
Oppgave 3- Svar på tiltale (10 minutter)
I denne oppgaven trener elevene på å ta igjen og argumentere mot et annet standpunkt uten å være uhøflige og upassende.
Skriv om disse uttrykkene så det blir høflig og saklig
- Du er jo helt tett i pappen når du skriver det tullet der!
- Jeg tror du må være helt fjern hvis du virkelig tror på det du skriver.
- Har du ikke noe annet å bruke tiden på, når du kaster bort så mye tid på å skrive søppel.
- Hvis du ikke klarer å se saken fra den andre siden, må du være blind, døv og hjerneskadet.
Oppgave 4- Si-D (10 minutter)
I denne oppgaven kan de lese andres innlegg og formulere et svar. De kan velge selv om de vil sende inn svaret.
- Be elevene slå opp Si-D i Aftenposten http://www.aftenposten.no/meninger/sid/ og velg et leserinnlegg.
- Be elevene skrive et svar hvor de støtter eller sier imot innsenderen.
Her er det et leserinnlegg som kan brukes fra en innsender som har skrevet om det å være fattig og ikke ha råd til å reise på ferie:http://www.aftenposten.no/meninger/sid/Lei-av-a-vare-fattiglus-7271076.html#.UgIrob_NpFI